محيط دات نت چيست؟

محيط دات نت چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

احتمالا بسياري از شما هنگام نصب برنامه اي در يکي از نسخه هاي ويندوز با پيغامي مبتني براينکه اين برنامه براي اجرا شدن نياز به نسخه اي از .NET Framework  دارد مواجه شده ايد و از طرفي اگر شما به تازگي توسعه نرم افزار تحت چارچوب .NET را شروع کرده ايد،  سوالاتي از قبيل .NET Framework چيست؟

و چرا بايد روي سيستم عامل مقصد نصب باشد؟ ذهنتان را مشغول کرده است. در اين نوشتار سعي مي شود تا ديد مناسبي از اين چارچوب نرم افزاري ارايه شود و شناختي سطحي از چيستي و عملکرد .NET Framework به خواننده القا شود.

.NET Framework چارچوب نرم افزاري ?? ساله اي براي سيستم عامل ويندوز است که توسط مايکروسافت توسعه داده مي شود و از دو بخش اساسي FCL و CLR تشکيل شده است.

FCL کوتاه شده Framework Class Library در واقع همان کتابخانه عظيم .NET Framework مي باشد که کلاس ها، ساختارها و بطور کلي اشياء مختلفي را براي استفاده در رابط کاربري، ارتباط با پايگاه داده، ايجاد گرافيک ها، عمليات رمز نگاري، برنامه هاي وب و موارد بسياري ديگر در اختيار توسعه دهنده نرم افزار قرار مي دهد. اين کتابخانه تماما توسط تيم مايکروسافت توسعه داده شده است و از يکپارچگي و سازگاري دروني بسيار مناسبي برخوردار است.

FCL اين قابليت ها را در تمام زبان هايي که از .NET Framework استفاده ميکنند به اشتراک ميگذارد و شما به راحتي مي توانيد با زبان هاي Visual Basic، C#، J# و … از DLL هاي اين کتابخانه استفاده کنيد.

شايد به اين فکر مي کنيد که مي توان با قرار دادن DLL هاي استفاده شده از FCL در کنار فايل اجرايي برنامه آن را قابل حمل و بي نياز از نصب .NET Framework بر سيستم مقصد کرد، اما اينظور نيست! در واقع پايه و اساس چارچوب .NET بخش CLR يا Common Language Runtime مي باشد که به عنوان ماموري در زمان اجرا کد برنامه را مديريت مي کند و وظايفي از قبيل مديريت حافظه و ترد ها را در کنار تامين امنيت و پايداري اجراي برنامه برعهده دارد. بايد توجه داشت که CLR براي اجراي کد برنامه فقط با زبان ميانه ي مايکروسافت در تعامل است پس هر کد نوشته شده در هر يک از زبان هاي .NET بايد ابتدا به Microsoft Intermediate Language (MSIL) کامپايل شود و سپس CLR آن را اجرا و به زبان ماشين تبديل کند.

اين يکپارچگي به CLR امکان مي دهد تا بتواند مديريت و زباله روبي حافظه، مديريت خطا و حفظ سلامت نوع داده را براي برنامه هاي تحت NET فراهم آورد. اکنون مي دانيد که اگر قصد توليد نرم افزار با استفاده از تکنولوژيه .NET Framework را داريد بايد قبل از هر چيز آن را بر روي سيستم هدف نصب کنيد اما نگران نباشيد، نسخه هاي جديد ويندوز بسته به زمان عرضه آن ها خود داراي نسخه اي از .NET Framework به صورت پيش فرض هستند و به مرور زمان اين همخواني بيشتر شده است.