اي جکس چيست ؟

اي جکس چيست ؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 

واژه Ajax با تلفظ <اي جكس> يا <اي ژاكس> سرنام عبارت Asynchronous JavaScript and XML و به معني <تركيب نامتقارن جاوا اسكريپت و>XML است. ماهيت صفحات وب و پروتكل HTTP به گونه اي است كه به طور معمول وقتي درحال وب گردي هستيم، به ازاي هر كنش و واكنش ميان ما و سايتي كه در حال كار با آن هستيم، كل يك صفحه وب از نو بارگذاري و تازه سازي (refresh) مي شود.

 

اي جكس فناوري جديدي است كه تغيير محسوسي را در اين سناريو به وجود مي آورد؛ به اين ترتيب كه به جاي بارگذاري مجدد كل صفحه، فقط قسمتي تغيير مي كند كه قرار است اطلاعات جديد را به نمايش درآورد و كليه عمليات ارسال اطلاعات و دريافت نتايج در پشت صحنه انجام مي شود.

 

در نتيجه هيچ گاه صفحه سفيد و خالي وب در فواصل كنش و واكنش هاي هنگام كار با مرورگر ديده نمي شود و احساسي مشابه تجربه كار با يك نرم افزار دسكتاپ به كاربر دست مي دهد.ميتوان در يک جمله گفت Ajax ما را قادر ميسازد بخشهايي از صفحه را بدون بارگذاري کل صفحه (refresh) به روز رساني کنيم. مسلماً اين قابليتي است که خيلي ها به دنبال آن هستند زيرا بارگذاري مجدد صفحات وب همواره زمانبر و خسته کننده است ضمن اينکه باعث ميشود پهناي باند کاربر نيز بيش از حد مصرف شود. Ajax تکنيکي براي ايجاد صفحات وب سريع و پويا ميباشد. Ajax به صفحات وب اين امکان را ميدهد که به صورت غير همزمان و تنها با تبادل اطلاعات اندکي با سرور، بخشي از صفحه را به روز رساني کنند. به اين ترتيب ميتوان تنها بخش(هايي) از صفحه را بدون بارگذاري کل صفحه به روز رساني کرد. در صورتي که صفحات معمولي بايد کل صفحه را به منظور تغيير محتوا به روز رساني کنند. بسياري از سايتهاي معروف از جمله Google Maps، Gmail، YouTube و Facebook به شکل وسيعي از اين فن آوري استفاده مي کنند. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.