جاسوس افزار يا Spyware چيست؟

جاسوس افزار يا Spyware چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

Spyware مخفف دو کلمه‌ي Spy و Software به معني نرم افزار جاسوسي يا جاسوس افزار است. همان‌طور که از نامش هم پيداست اين نرم افزار براي اهداف جاسوسي و سرقت اطلاعات شخصي و سازماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در طبقه‌بندي بدافزارها يا Malware ها قرار مي‌گيرد. با نصب شدن يک spyware بر روي يک کامپيوتر هميشه سيستم مورد نظر از نظر امنيتي در معرض تهديد قرار دارد و اطلاعات کاربر در هر لحظه ممکن است به سرقت رفته و به افراد غير مجاز تحويل شوند. معمولا Spyware ها بصورت پنهان و به دور از ديد کاربر سيستم بر روي کامپيوتر نصب مي‌شوند و بصورت کاملا مخفي فعاليت‌هاي خود را انجام مي‌دهند، اين‌گونه بدافزارها اطلاعات مورد نياز در خصوص فعاليت‌هاي کاربر بر روي سيستم و يا هرگونه اطلاعات مورد نياز را جمع آوري و در زمان مناسب براي شخص ديگري ارسال مي‌کنند. Spyware ها معمولا با فريب دادن کاربران در اينترنت بر روي سيستم آن‌ها نصب مي‌شوند، معمولا از طريق ايميل و يا کاربري که به سيستم شما دسترسي داشته باشد و يا تحت شبکه از سيستم ديگر بر روي سيستم کاربر نصب مي‌شوند. Spyware ها بصورت معمول اطلاعاتي در خصوص فعاليت‌هاي يک کاربر بر روي سيستم اعم از پسوردها، اطلاعات کارت‌هاي اعتباري و ساير اطلاعات امنيتي از قبيل کليدهاي فشرده شده توسط کي‌بورد و ... را جمع آوري مي‌کنند.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

ممکن است تمام اطلاعات جستجوهاي شما در اينترنت، چت، ايميل‌ها و يا اطلاعات شخصي شما در اين فرآيند توسط spyware منتقل شوند. برخي از انواع جاسوس افزارها يا Spyware ها خودشان را درون نرم افزارهاي Shareware و يا Freeware مخفي مي‌کنند. براي نصب شدن اين بدافزارها از روش‌هاي معمول نصب استفاده نمي‌کنند بلکه با استفاده از نقاط ضعفي که در جاوا اسکريپت، اينترنت اکسپلورر و يا خود سيستم عامل ويندوز وجود دارد فرآيند نصب خود را انجام مي‌دهند. زماني‌که نصب شدند حذف کردن آن‌ها از سيستم کار ساده‌اي نيست، با توجه به اين‌که اين بدافزارها بر روي رجيستري ويندوز تغييرات زيادي اعمال مي‌کنند و معمولا در زمان Startup سيستم هم اجرا مي‌شوند بعضا حذف کردن آن‌ها مي‌تواند منجر به تخريب کامل سيستم عامل شما شوند. طبيعي است که spyware ها نرم افزارهاي مخربي هستند و براي جاسوسي طراحي شده‌اند و بعضا تخريب هم ايجاد مي‌کنند.