تبليغ افزار يا Adware چيست؟

تبليغ افزار يا Adware چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

Adware مخفف Advertisement Software يا نرم افزار تبليغاتي است. هر نرم افزاري يا برنامه‌اي که از وجود تبليغات در کنارش استفاده کند به عنوان تبليغ افزار يا Adware شناخته مي‌شود. Adware ها به اشکال مختلفي مي‌توانند فعاليت کنند، از صفحات Popup گرفته که در مرورگرهاي اينترنتي مشاهده مي‌شود تا تبليغاتي که در محيط يک نرم افزار قرار گرفته است، براي مثال شما از بازار يک نرم افزار براي گوشي اندرويدي خود دانلود مي‌کنيد و در حين کار کردن با آن انواع و اقسام تبليغات را در کنار اين نرم افزار مشاهده مي‌کنيد که در واقع ماهيت Adware بودن نرم افزار را نشان مي‌دهد. برنامه‌هاي Adware ممکن است تبليغات خود را در حين فرآيند نصب نرم افزار به شما نمايش بدهند و حتي ممکن است در حين فرآيند نصب به شما امکان اين را بدهند که نرم افزارهاي جانبي تبليغاتي بر روي سيستم شما نصب شود، حتما ديده‌ايد که برخي نرم افزارها در حين فرآيند نصب نرم افزار انواع و اقسام نوار ابزارها را به شما پيشنهاد مي‌دهند و شما نيز بعضا بدون توجه فقط Next را مي‌زنيد و بعدا متوجه مي‌شويد که اين نرم افزار يک نوار ابزار تبليغاتي به همراه داشته است. برخي از انواع Adware ها در حين فرآيند نصب نرم افزار به شما لينک‌هاي اينترنتي مي‌دهند که به آن‌ها مراجعه کنيد و نرم افزارهاي مکملي را نصب کنيد. براي مثال در خصوص نصب نوار ابزارها حتما نوار ابزار Ask.com را ديده‌ايد که تقريبا روي همه‌ي نرم افزارهاي Freeware موجود در بازار بصورت اشانتيون قرار گرفته است و يا براي هايپرلينک معمولا آنتي ويروس‌ها در کنار فرآيند نصب به شما پيشنهاد استفاده از ابزارهايي مثل TuneUp Utilities را مي‌دهند. 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

يکي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين روش‌هايي که Adware ها خودشان را به آن شکل در مي‌آورند ترکيب کردن خودشان با نرم افزارهاي Freeware و Shareware است. نرم افزار Shareware در هنگام اجرا يا startup سيستم يک صفحه وب را بصورت خودکار باز مي‌کند که به يک تبليغ اينترنتي منتهي مي‌شود، براي مثال شما Daemon Tools را نصب مي‌کنيد و بعد از اجرا مشاهده مي‌کنيد که صفحه‌ي تبليغاتي نرم افزار Astroburn بصورت خودکار برايتان باز مي‌شود و تبليغات اين نرم افزار را شاهد خواهيد بود. در نرم افزارهاي Freeware بعضا تاز زماني‌که صفحه‌ي تبليغاتي مورد نظر نرم افزار را باز نکنيد برخي از امکانات نرم افزار براي شما فعال نخواهند شد، براي مثال AVG به شما مي‌گويد که بايد در صفحه‌ي TuneUp ثبت نام کنيد تا همه‌ي امکانات در اختيار شما قرار بگيرد و يا حتي ممکن است بگويند حتما فلان نرم افزار را خريداري کنيد تا امکانات اين نرم افزار فعال شود. در بيش‌تر اوقات اين نرم افزارها و برنامه‌ها هيچ‌گونه صدمه و تخريبي بر روي سيستم شما ايجاد نمي‌کنند اما به هر حال ممکن است Adware هايي وجود داشته باشند که به سيستم شما صدمه بزنند. بنابراين هدف اصلي اين‌گونه نرم افزارها فقط تبليغات است و اين موضوع اگر زياد شود باعث ايجاد مزاحمت براي کاربران مي‌شود. اگر Adware اي موجود باشد که به سيستم صدمه بزند اين Adware در رده بندي بدافزارها و Malware ها قرار مي‌گيرد.