منظور از ويدئو در سيستم چند رسانه اي چيست؟

منظور از ويدئو در سيستم چند رسانه اي چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

شايد يکي از جذاب‌ترين و در عين حال، پيچيده‌ترين عناصر تشکيل‌دهنده نظام چندرسانه‌اي را بتوان ويدئو به شمار آورد. در واقع، واژه ويدئو از ريشه يوناني به معناي "من مي‌بينم" آمده است و در حوزه نظام‌هاي چندرسانه‌اي، اين اصطلاح به تصاوير متحرک رقومي که امکان نمايش آنها از طريق رايانه وجود دارد، اطلاق مي‌گردد.

 

متن و تصاوير ثابت، در برخي موارد، رسانه‌هاي نامناسبي براي توصيف و شرح عملکردها و ساختارهاي پيچيده هستند. به‌طور مثال، براي نشان دادن نحوه پرتاب فضاپيماي شاتل يا خورشيدگرفتگي، شيوه شکار مرغان ماهي‌خوار، و جز آن هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند در برنامه چندرسانه‌اي جايگزين قطعات ويدئويي شود. از اين رو، در بسياري از برنامه‌هاي چندرسانه‌اي از تصاوير ويدئويي نيز استفاده مي‌گردد.

 

مشکل اصلي بر سر راه استفاده از تصاوير ويدئويي در برنامه‌هاي چندرسانه‌اي اين است که فضاي بسيار زيادي را به خود اختصاص مي‌دهند. بنابراين، در بسياري از برنامه‌هاي چندرسانه‌اي، قطعات ويدئويي در ابعاد کوچک‌تري نسبت به صحفه نمايش رايانه نشان داده مي‌شود. با اين همه، باز هم استفاده از قطعات ويدئويي نياز به فضاي ذخيره‌سازي و پردازش بسيار بالايي نسبت به متن، صوت، و تصوير ثابت دارند. از اين رو، از روشي به نام فشرده‌سازي براي کاهش فضاي مورد نياز براي ذخيره‌سازي اطلاعات استفاده مي‌شود.

 

شايد بتوان اين‌طور استنباط کرد که قطعات ويدئويي در برنامه‌هاي چندرسانه‌اي بيشترين جذابيت و تقاضا را از سوي استفاده‌کنندگان دارند؛ زيرا با رجوع به آنها بهتر و قوي‌تر از هر رسانه ديگر مي‌توان جهان واقعي را درک کرد. در برنامه چندرسانه‌اي، اغلب براي وارد کردن قطعات ويدئويي، از تبديل فيلم‌هاي ويدئويي معمولي به رقومي يا فيلم‌برداري به روش رقومي استفاده مي‌شود.

 

واسط‌هاي گرافيکي کاربر. طراحي واسط‌هاي گرافيکي کاربر به‌منزله نقطه ورودي است که استفاده‌کننده با نظام چندرسانه‌اي ارتباط برقرار مي‌کند. بنابراين، اگر نظام چندرسانه‌اي از واسط‌هاي گرافيکي مناسب، قابل تشخيص، و جذاب استفاده نکرده باشد، کارآيي خود را از دست خواهد داد.

 

به تعبير ديگر، يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نظام‌هاي چندرسانه‌اي سادگي استفاده از آنهاست و اين قابليت تنها از طريق طراحي واسط‌هاي گرافيکي کاربر مناسب، تحقق مي‌يابد. هنگامي گفته مي‌شود يک نظام چندرسانه‌اي کاربرپسند[16] است که از واسط‌هاي گرافيکي کاربر به‌طور صحيح و در جاي مناسب استفاده شده باشد. در هر نظام چندرسانه‌اي ممکن است واسط‌هاي گرافيکي کاربر به‌صورت تصوير، عکس، دکمه، يا کليدهايي با انتخاب از طريق "ماوس" وجود داشته باشد. طراحي واسط‌هاي کاربر و ارزيابي آنها خود نياز به تخصص و دانش ويژه‌اي دارد و تحقيقات بي‌شماري در اين خصوص صورت گرفته است.

 

گروه چندرسانه‌اي. نظام چندرسانه‌اي عناصر مختلفي را نظير صوت، متن، عکس، انيميشن، فيلم، و جز آن در بر دارد. بنابراين، اين نکته روشن است که براي اجرا و توسعه نظام چندرسانه‌اي به تخصص‌هاي متنوعي نياز است. توليد قطعات ويدئويي و صوتي، عکاسي، توليد جلوه‌هاي صوتي، نقاشي، ويراستاري، سازماندهي دانش يا به تعبير ديگر کتابداري، برنامه‌نويسي، طراحي گرافيک، نويسندگي، آهنگسازي، و بسياري از مهارت‌هاي ديگر مي‌تواند در طرح چندرسانه‌اي مورد استفاده قرار گيرد. 

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: