معناي واژه فارسي رايانه

معناي واژه فارسي رايانه | شرکت طراحي سايت بهپردازن

واژه‌ي رايانه از مصدر رايانيدن ساخته شده که در فارسي ميانه به معناي «سنجيدن، سبک و سنگين کردن، مقايسه کردن» يا «مرتب کردن، نظم بخشيدن و سامان دادن» بوده است. اين مصدر در زبان فارسي ميانه يا همان پهلوي کاربرد فراواني داشته و مشتق‌هاي زيادي نيز از آن گرفته شده است. براي مصدر رايانيدن/ راياندن در فرهنگ واژه‌ي دهخدا چنين آمده:

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

راياندن
 
(مص) رهنمائي نمودن به بيرون. هدايت کردن. (ناظم الاطباء).
 

رايانه يا کامپيوتر چيست و چه تحولي در زندگي بشر ايجاد کرد؟

 

تغيير شيوه‌ي کار کردن

ترس از کوچک شدن بازار کار به دليل توسعه‌ي فناوري، پديده‌ي جديدي نيست. ولي با اين حال، خودکار سازي امور ممکن است خيلي سريع‌تر از قبل اتفاق افتد. اتوماسيون و خودکار سازي، در حال تغيير محيط کار است و سال‌هاي آينده تقريبا تغييرات اساسي را در هر صنعت ايجاد خواهد کرد. پيش‌بيني نمي‌شود که کارگران انساني با روبات‌ها جايگزين شوند، اما هم‌کاري بين انسان و روبات در محل کار قابل پيش‌بيني است.
 

کارهاي بسيار تکراري و پيش‌ پا افتاده خودکار خواهد بود به انسان‌ها فرصت بيش‌تري مي‌دهد تا روي کارهاي خلاقانه و جالب توجه و تمرکز داشته باشند. روبات‌ها براي افزايش عمل‌کرد و بهروه‌وري و از بين بردن کارهاي فرسايشي و خسته‌کننده‌ي ذهن که کارکنان همه‌روزه با آن سروکار دارند وارد عمل خواهند شد.

 

کمک در حل چالش‌هاي جهاني

تنها خلاقيت و نوآوري‌هاي خود ماست که استفاده‌هاي احتمالي از فناوري‌هاي رايانه‌اي را محدود مي‌کند. تغييرات آب و هوا، افزايش بهره‌وري انرژي و هدايت منابع به راه‌کارهاي دقيق‌تر مراقبت‌هاي بهداشتي در تحقيقات پزشکي از نمونه‌هاي کمک رايانه‌هاست.

 

آموزش هوش‌مندتر

اگرچه در حال حاضر علوم رايانه‌اي به طور گسترده‌اي در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما با توجه به روش‌هاي يادگيري متفاوت هر فرد، مي‌توان با استفاده از رايانه روش‌هاي مختلف يادگيري را کنترل کرد. معلمان قادر خواهند بود تا موفق‌ترين مدل‌هاي تدريس را شناسايي کرده و آموزش آن‌ها را براي کارآمدتر کردن آموزش تقويت کنند.

 

ديجيتالي شدن همه‌چيز

هيچ‌کس نمي‌تواند جلوي ديجيتال شدن امور را بگيرد. در واقع در حال حاضر سوال اين نيست که «آيا به ديجيتالي شدن نياز داريم؟»، بلکه اين است که «چگونه به آن دست يابيم؟». ديجيتال‌سازي تنها راه پيش رو است؛ خواه براي کار و کسب‌ها يا دولت‌ها. و حداقل بايد برنامه‌اي براي ديجيتالي کردن خدمات وجود داشته باشد.

 

مزاياي بيش‌تر براي همه

نوآوري در فن‌آوري مزاياي بيش‌تري را براي همه‌ي افراد تضمين مي‌کند. امکان دسترسي به محصولات، خدمات و اطلاعات بهتر را فراهم مي‌کند. وي معتقد است که فناوري رايانه هم‌چنان به ارتقاي سطح زندگي و ايجاد فرصت براي همه ادامه خواهد داد. در عين حال، آيا اعتياد ما به فناوري، ما را خوش‌حال خواهد کرد؟ 97 درصد افراد با تلفن‌هاي هوشمند در کنار تخت‌شان مي‌خوابند و آن‌ها را به طور متوسط هفته‌اي 1500 بار لمس مي‌کنند.

 

ماشين‌ها خودشان را آموزش مي‌دهند.

 
سال‌هاي 2010 تا 2015 دوران تلفن‌هاي هوشمند بود. نسل بعدي اما دوران يادگيري ماشين (Machine Learning) است. يعني استفاده از هوش ماشيني براي هوشمندتر کردن تلفن‌هاي همراه. به جاي برنامه‌نويسي، کامپيوترها را ترببت مي‌کنيم که ياد بگيرند و آن‌چه مي‌خواهيم انجام دهند. با مهم‌تر شدن نقش ماشين‌ها در زنذگي ما، هوشمندسازي ماشين‌ها کليد آينده است.
 
 
منبع: blogs.lse.ac.uk